Milan Damek

Alpská MTB Tour 2022

28.8.2022 admin admin 0 Comments

Léto je čas  prázdnin a dovolených. Je to ale i období ideální pro závody horských kol v Alpách. Dlouhý den, stabilnější počasí, slunce, teplo a málo sněhu v horách. Období kdy se jezdí i Tour de France. To vše bylo impulsem pro můj projekt Alpská MTB Tour 2022. To jsou vybrané bikemaratony a etapové závody v Alpách. Všechny z kalendáře UCI se zárukou kvalitní organizace i patřičnou konkurencí elitních jezdců. Pět alpských závodů dalo dohromady 15 závodních dnů, 908 km a 33540 výškových metrů. Můj celkový čas na absolvování všech závodů Alpské Tour MTB 2022 byl 46 hodin, 58 minut a 47 sekund.

Alpentour Schladming AUT  200 km / 10050 m

Dolomiti Superbike Villabassa ITA  123 km / 3400 m

M3 Montafon Schruns AUT   130 km / 4500 m

Ironbike Ischgl Stage Race Ischgl AUT  96 km / 3890 m

SPAR Swiss Epic Arosa. Lax. Davos SUI  359 km / 11700 m

Alpentour Schladming AUT  200 km / 10050 m

  1. Ramsau Dachstein       67 km / 3100 m
  2. Reiteralm Giglachseen 64 km / 3200 m 
  3. Hauser Kaibling            56 km / 2500 m
  4. Schafalm Planai           13 km / 1250 m

31. místo 11:05:19

Rakouský Schladming patří mezi tradiční velmi prestižní závody v Alpách. V letošním roce se konal již 23. ročník. Závod je kategorie UCI S1 a každoročně se zde sejde kvalitní konkurence bikemaratonců. Závod je hvězdicového charakteru se startem a cílem v centru Schladmingu. Jednotlivé etapy pak vedou na okolní kopce a svahy lyžařského a také bikového resortu Schladming-Dachstein. Typické jsou zde dlouhé výjezdy po šotolinách a sjezdy po trailech v bike parcích. Závěrečná etapa je časovka do vrchu na Planai.

Dolomiti Superbike Villabassa ITA  123 km / 3400 m

38. místo 5:25:47.5

Italská jihotyrolská MTB legenda kategorie UCI HC se jezdí již od roku 1995 a na startu se tradičně schází maratonská světová špička i několik tisíc hobby bikerů. Není to jen závod, ale i MTB festival. Jihotyrolské městečko Villabassa je vždy začátkem července vyhrazeno pro bikery. Zdejší trať je vedena převážně po šotolinových cestách. Je dlouhá a má značné převýšení a to vše s jedinečnou scenérií Dolomit pod Tre Cime.

M3 Montafon Schruns AUT   130 km / 4500 m

10. místo 6:17:05

Závod v okolí údolí Montafon nevynechává ani jednu stranu údolí a má úctyhodné parametry délky a převýšení blížící se ultramarathonu. Specifická je i nejnáročnější technická pasáž v závěrečné části při sjezdu podél alpské silnice Silvretta Hochalpenstrasse. Závod je kategorie UCI C2 a zajímavostí je hodnocení kombinace s bikemaratonem v sousedním Ischglu o krále a královnu Silvretty.

Ironbike Ischgl Stage Race Ischgl AUT  96 km / 3890 m

  1. Alpenhaus Trophy Hill Climbing XCP 7,27 km / 980 m
  2. Time trial XCT 7,34 km / 249 m
  3. Short Track 1,34 km / 58 m (8 laps)
  4. Ischgl Marathon Extreme XCM  71 km / 3200 m

37. místo 5:42:29,9

Ironbike Ischgl je etapový závod kategorie UCI S1 se zcela specifickou kombinací různých Cross country disciplín. Na startu jsou nejen elitní bikemaratonci, ale i jezdce eliminátoru a XCO. Jede se zde večerní časovka do vrchu XCP, individuální časovka XCT, městský Short Track XCC a na závěr bikemaraton XCM. Zdejší trasa Extreme je opravdu brutální, vede do nadmořské výšky až 2800 metrů nad mořem a nejdelší stoupání má 1300 výškových metrů na délce 14 km.

SPAR Swiss Epic Arosa. Lax. Davos SUI  359 km / 11700 m

  1. Arosa – Arosa  59 km / 2250 m
  2. Arosa – Laax   79 km / 2600 m
  3. Laax – Laax     63 km / 2200 m
  4. Laax – Davos 100 km / 2800 m
  5. Davos – Davos 58 km / 1850 m

17. místo 18:19:06

Švýcarský etapový závod Swiss Epic patří ke klasickým etapovým závodům s několika etapovými městy. Letošní ročník se konal v oblasti Graubünden a etapovými městy byly alpská horská střediska Arosa, Laax a Davos. Závod je kategorie UCI S1 a patří do Epic Global MTB Series. Na startu je proto skutečně celosvětová účast jezdců. Epic závody se jezdí ve dvojicích a Swiss Epic má specifikum v tom, že se startuje v několika minutových intervalech ve vlnách podle kategorií a výkonnosti jezdců. 

Alpská specifika

Závody v Alpách startují v údolí a vedou na vrcholky hor do výšek, až k 3000 metrů nad mořem. Závody si počasí nevybírají a tak jsem se musel potýkat nejen s nástrahami trati, ale také s výkyvy počasí a velkými rozdíly teplot. Základem je mít kvalitní oblečení, které splní často protichůdné požadavky. Toho se dá dosáhnout multifunkční kombinací střihu a použitých rozdílných tkanin. Oblečení musí dobře ventilovat a zároveň chránit před povětrnostními podmínkami. Důležité je, aby použité materiály rychle uschly, ať už se více zapotíte ve výjezdu, nebo zmoknete v dešti. Kalhoty vždy volím MURIA-M, u dresů volim mezi týmovými barvami KILPI RACING TEAM dresu CORRIDOR-M a tyrkysovou variantou TINO. V černé barvě jsem zvolil dres TINO-M na závody, kde musíme mít stejné dresy. V horkém počasí vozím dresy bez podvlékací vrstvy, ale v Alpách pro jistotu většinou volím ještě vrstvu navíc v podobě NETTY-U. V extrémním počasí mívám v technických zónách nachystanou bundu RAINAR. Doplňky v podobě rukavic FINGERS-U a ponožky BONERY nebo CYCLER. Brýle mám nejoblíbenější PERRS, ale když jsou špatné světelné podmínky volím RENOU s bílými, nebo žlutými skly. K doplnění tekutin používám láhve FRESH, které jsou velmi příjemné a hlavně se dají dobře vymývat. Také v kapse si vozím HYDRO 300. 

Dalším důležitým faktorem na závodech v Alpách je obutí kol. Já se spoléhám na pláště CST TIRES. Pro závody v Alpách, kde se střídá často povrch tratě a mohou nastat náhlé zvraty počasí, proto volím univerzální kombinací dezénu i adekvátní odolnost proti defektům. Na přední kolo Patrol 2.25, který je s řidším moto vzorkem. Je to plášť sice trochu těžší, ale podrží za všech podmínek. Na zadní kolo obouvám Jack Rabbit II PRO také v šíři 2.25 v provedení 120 TPI. V Ischglu jsem první tři dny vozil na obou kolech super rychlé a lehké pláště B-Trail v provedení CLXX 170 TPI v šíři 2.25. Ty byly ideální zejména na časovky a díky technologii CLXX mají hmotnost pouhých 505 gramů. Všechny pláště používám v provedení notube s tmelem CST. 

Ostatní vybavení jsem pak používal standardní, jako při jiných závodech horských kol. Na kole jsem měl převodník s 36 zuby a preferuji klasickou mechanickou sadu před elektrickou, s ohledem na dostupnost servisu při závodě i mimo něj. Vozím i základní nářadí, rezervní duši na dojetí, sadu na defekty s knoty, bombičky CO2 a malou pumpičku. 

Můj projekt Alpská MTB Tour 2022 byl náročný i na logistické zabezpečení, dopravu a servis. Děkuji všem mým partnerům a dokázal jsem, že i v podmínkách rodinného týmu lze absolvovat závodní program společně s profesionálními týmy. Moje dosažené výsledky jsou na solidní úrovni a v některých závodech se mi podařilo získat i body, což na závodech s tak kvalitní účastí není snadné. Aktuálně jsem s 289 body na 75. místě UCI Marathon Ranking Men Elite. Můj projekt tak může být výzvou a inspirací pro další sportovce, kam vyrazit o dovolené na závody. Níže proto uvádím odkazy na weby pořadatelů, kde jsou všechny potřebné informace.

Milan Damek

Kilpi CST- ACK Stará Ves Nad Ondřejnicí

Foto: pořadatele a Bob Damek

http://www.dolomitisuperbike.com

http://www.alpen-tour.at

https://www.montafon.at/m3/en/

https://www.ischgl.com/en/Events/Top-Events/Ischgl-Ironbike/

http://swiss-epic.com

#Alpen Tour Trophy#CST#CST tires#dolomitisuperbike#ischgl#ischglironbike#Kilpi#montafon#swissepic

Previous Post

Next Post

Napsat komentář

Your email address will not be published / Required fields are marked *